Mamy Wata i Malmö

I flera av Malmös förskolor pågår ett intensivt arbete med Mamy Wata.  Genom musik och bild utvecklar barnen också språk i Mamy Wata grupperna.  På den här sidan kommer jag lägga in rapporter och idéer från Malmö genom Maria Visser-Rundqvist, samordnare modersmål i Malmös förskolor. Mia skriver också en blogg för Pedagog Malmö om sitt arbete.

”Här kommer två bra Mamy Wata låtar som vi har i projektet och i El Sistema” berättar Maria . Bägge sångerna har västafrikanskt ursprung och används tillsammans med barnen.

Mamy Wata med fyraåringarna i Kroksbäcks förskolor

Utöver El Sistema  får 4-åringarna från Hyllievången, Kullabäcken, Bullerbäck och Mellanbäcks förskola ha musik med mig och förskolepedagogerna en gång i veckan. Musikarbetet bygger på en saga som heter Mamy Wata och monstret  av Veronique Tadjo. Mamy wata är en afrikansk/karibisk sjöjungfru som är en hjälte och god vän med alla människor och djur i sin by. Den 17/9 hade vi en gemensam uppstart där  ”Mamy wata” kom och läste sagan för alla barnen, efter det avslutade vi med en härlig musik och dans stund. Detta blev starten på ett språk och musikarbete som jag hoppas kan ge spännande, roliga och lärorika upplevelser för både barn och pedagoger.

Jakolo

O Eleya

Maria Rundquist-Visser berättar:

Idag har jag haft Mamy Wata musik med förskolorna i Kroksbäck. På onsdagarna samlar vi fyraåringarna och sjunger och har rytmik tillsammans. Sångerna anknyter till sagan och tar upp olika teman som vänskap, vatten, fiskar, djur med mera. Pedagogerna läser och bearbetar sagan på olika sätt med barnen andra dagar i veckan och de berättar för mig att många av barnen reflekterar och frågar mycket. Som till exempel varför Mamy Wata inte har någon mun och hur hon då kan andas och prata, var hon är och var hon bor och hur det ser ut där och varför hon inte har några ben? Mamy Wata är hjälpsam och god mot både människor och djur, detta har också väckt tankar hos barnen. Förskollärarna berättar att samtalen kring boken har utvecklat och vidgat barnens ordförråd, att de upptäckt och kan benämna ord de inte kunde innan. Som ett barn som inte pratar så mycket men ville skapa en antilop. Det finns även ett enögt monster i boken och en del av barnen fascineras mycket av detta, det återspeglas i deras bilder.”

Bilderna nedan kommer från Kullabäckens, Bullerbäcks, Mellanbäcks och Hyllievångens förskolor.

IMG_1202 IMG_1201 DSC_0164DSC_0172(1)IMG_1200 IMG_1199 DSC_0135IMG_1198 IMG_1197 IMG_1196 IMG_1193